Kiedy otwieramy sklep odzieżowy, kluczowy jest jego asortyment. To sprzedawane artykuły i ich ceny przyczyniają się do tego, że klienci chętnie wracają. Wbrew pozorom, nie tylko odzież i dodatki wpłyną na sposób postrzegania sklepu. Jest kilka rzeczy, o których trzeba pomyśleć, gdy kupujemy wyposażenie sklepu! Wyposażenie sklepu odzieżowego – o czym należy pamiętać?
Atmosfera w sklepie
Sklepy odzieżowe mogą być różne. Najważniejszy jest ich docelowy odbiorca. Musimy zastanowić się, kto nim jest i stworzyć sobie profil tej osoby. Jeśli sprzedajemy artykuły luksusowe dla kobiet – nasz docelowy odbiorca to zamożna kobieta, w wieku 30-50 (nie tylko, ale to główna grupa). Pomyślmy teraz, co się tym osobom spodoba i co pasuje do sprzedawanych przez nas rzeczy. Tej grupie docelowej spodobają się złote wykończenia, lustra i eleganckie pufy, a raczej nie przypadną do gustu (i nie będą pasować do klimatu sklepu) neonowe kolory i młodzieżowe plakaty. Jeśli natomiast sprzedajemy ubrania na deskorolkę, to właśnie neonowe kolory i młodzieżowe plakaty będą znacznie lepsze!
To, jaka atmosfera panuje w sklepie, wpłynie na opinie klientów o nim i przyciągnie tych klientów, do których ten klimat przemówi. Starajmy się więc dobierać wyposażenie sklepu odzieżowego starannie, zwracając uwagę na każdy detal.
Zagospodarowanie przestrzeni
Należy krytycznie podejść do rozmiaru swojego sklepu. Jeśli mamy bardzo mały butik, niektóre dekoracje trzeba sobie odpuścić. Pamiętajmy, że to komfort klienta jest na pierwszym miejscu. Piękny wazon z kwiatami, pufy i fotele będą całkowicie niepotrzebne, jeśli klientce będzie ciężko między nimi przejść. Najlepiej będzie zmierzyć sklep i zdecydować, czy warto kupić dany artykuł.
Nie oznacza to jednak, że z dekoracji można całkowicie zrezygnować – lepiej, by jakieś były, bo to wpłynie na klimat miejsca. Można jednak, gdy mamy mało miejsca, postawić np. na ozdobne lustro na ścianie, bo będzie praktyczną ozdobą w sklepie. Dobór koloru ścian niech również nie będzie przypadkowy, bo one robią różnicę.
Praktyczne zastosowanie
Kluczowe w wyposażaniu sklepu odzieżowego będzie praktyczne zastosowanie artykułów. Należy kupić tyle wieszaków i półek, ile chcemy mieć na sklepie artykułów. Na magazyn trzeba kupić półki, z których łatwo będzie się wyciągało rzeczy i nie będą się kurzyć (np. powkładać je do kartonów czy plastikowych pudełek). Ściany i podłogi muszą być ładne, ale też w kolorze praktycznym, by nie trzeba było ich myć co godzinę.
Najpierw powinno wybrać się praktyczne meble (szafki, wieszaki, komody) i zobaczyć, ile zajmą miejsca. W następnej kolejności dobierzmy dodatki, by było zarówno praktycznie, jak i efektownie.